کمپین تبلیغاتی موفق

.حتما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا مدیر برندینگ هنگام اجرای یک کمپین تبلیغاتی، سوالاتی ذهن شما را درگیر کرده است یا برایتان پیش آمده که بخواهید ابهامات را برطرف کنید، مطمئن شوید هیچ موردی از قلم نیفتاده، یا اینکه تا آن لحظه از اجرای کمپین، چه میزان از اهدافتان محقق شده و آیا در مسیر درستی قرار گرفتهاید؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و اطمینان از دستیابی به موفقیت در تبلیغات، لازم است این 10 نکته را به عنوان شاخص ارزیابی کیفیت تبلیغات خود در نظر داشته باشید.

ایجاد و نشان دادن تمایز
تمام برندهای موفق، یک مزیت رقابتی یا ویژگی بارز دارند که آن برند را از رقبا متمایز و متفاوت میکند. یک تبلیغ خوب باید این خصوصیت متمایز را در ذهن مخاطبان برجسته کرده و آن را تثبیت کند.
تمرکز
داشتن یک هدف واحد و متمرکز در اجرای کمپینهای تبلیغاتی بسیار ضروری است. برای رسیدن به این هدف، باید استراتژی تبلیغات و پیام آن نیز با رسانهها و ایدههایی که برای ایجاد تعامل با مخاطبان انتخاب میشود، همراستا باشند و بر یک هدف مشخص متمرکز شوند.
جلوگیری از پیچیدگی پیام
ارتباطات در صنعت تبلیغات، در واقع آن چیزی است که شنیده میشود نه آنچه گفته میشود! برای درک بهتر این جمله، بهتر است مثالی بزنیم. بسیاری از صاحبان کسب و کار قصد دارند در یک تبلیغ چندین نکته را بگنجانند و پیامهای زیادی را به گوش مخاطب برسانند، اما آنچه مخاطب میشنود، چندین پیام به هم ریخته است که در نهایت در ذهنش تثبیت نشده و آن تبلیغ اثربخشی خود را از دست میدهد. بنابراین همواره باید پیام اصلی خود را فریاد بزنید. اگر نمیتوانید یک پیام واحد را بدون هرگونه پیچیدگی به مخاطب انتقال دهید، بنابراین ایدهی تبلیغاتی شما بسیار پیچیده بوده و مخاطب را سردرگم خواهد کرد.
ارائه ایده جذاب
داشتن ایدههای جذاب تبلیغاتی نه تنها موفقیت شما را تا حد زیادی تضمین میکند، بلکه به ثبات رویه شما کمک میکند. چرا که رفته رفته وادار میشوید تفکرات استراتژیک و دیگر فعالیتهای خود مانند استراتژیهای برندینگ و بازاریابی، توسعه برند، تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در زمینههای مختلفی مانند بازاریابی شبکههای اجتماعی، برنامهریزی یا خرید رسانه، طراحی وبسایت، بهینهسازی موتورهای جستجو و … را با این ایدهی بزرگ همسو کنید. در نتیجه مخاطبان شما سادهتر با این ایدهی خلاقانه ارتباط برقرار میکنند.
ایجاد تعامل
مخاطبان شما روزانه در معرض آگهیهای تبلیغاتی بسیاری قرار میگیرند. در مرحله اول مهم این است که کدام تبلیغ توجه آنها را بیشتر به خود جلب میکند، زیرا در غیر این صورت حتی نام برند شما را به خاطر نخواهند آورد!
در مرحله بعدی، یک آگهی تبلیغاتی باید به گونهای طراحی شود که مخاطب را به تعامل واداشته و به انجام عمل مورد نظر شما ترغیب کند. توضیح این موضوع در مورد تبلیغات دیجیتال واضحتر است. به عنوان مثال، یک آگهی تبلیغاتی موفق در شبکههای اجتماعی میتواند توجه مخاطبان بسیاری را جلب کرده و آنها را به نوشتن نظرات، بازنشر مطالب، شرکت در مسابقات دیجیتال و تعامل با دیگر مشتریان ترغیب کند.
جنبههای بصری قوی و جذاب
توجه مغز انسان ناخوداگاه به سمت عکسها، ویدیوها، رنگها و به طور کلی آیتمهای دیداری یک تبلیغ جلب میشود. بنابراین نباید از اهمیت طراحی بهینهی ویژگیهای بصری یک آگهی تبلیغاتی غافل شوید تا بتوانید از این طریق نام برند خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کنید و نرخ تبدیل را افزایش دهید. فراموش نکنید این ویژگیها باید منعکس کنندهی ویژگیهای بصری برند بوده و با هویت آن همراستا باشند.
تمرکز بر ارائه راه حل به مشتریان
به فکر فروش راه حل باشید، نه محصول! یکی از دلایل اصلی که مشتریان حاضر به استفاده از خدمات یا محصولات برند شما هستند، این است که نیاز، چالش یا مشکل خود را از این طریق حل کنند. بنابراین هدف یک تبلیغ خوب نباید بر محصول متمرکز شود، بلکه باید به مخاطب نشان دهد برند شما به فکر ارائه راه حل برای مشکلات آنهاست و به خواستههای مشتریان خود اهمیت بسیاری میدهد.
خلق ایدههای مرتبط با مشتریان
یک برند باید بداند کدام ایده را به کدام مشتریان ارائه میکند. شناخت صحیح از پرسونای مخاطب به شما کمک میکند تا همواره در راستای نیازها و سلایق مشتریان گام بردارید و محصولات، خدمات و ایدههای خلاقانه و در عین حال مرتبط را با هر پرسونا ارائه دهید.
تغییر دیدگاه مشتری
یکی از اهداف برگذاری کمپینهای تبلیغاتی، جهت دادن به دیدگاه مشتریان نسبت به هویت برند شماست. ممکن است گاهی این دیدگاه حقیقت نداشته باشد، اما لازم است بدانید در بسیاری از موارد مخاطبان شما بر اساس همین دیدگاه و ادراک خود از برند، تصمیم میگیرند که با آن تعامل کنند و حتی به مشتری وفادار شما تبدیل شوند. بنابراین جهت دادن صحیح به این بینش و قرار دادن مخاطبان در وضعیتی که احساس کنند تنها چارهی مشکلشان نزد برند شماست، کاری بسیار مهم است.
بازگویی داستان برند
از داستان برند خود صحبت کنید. پشت سر نام هر برند، داستانی نهفته که منعکس کنندهی تاریخچه، ماموریت، چشمانداز و ارزشهای آن کسب و کار است. داستان هر برند باید با مخاطبان متناسب بوده و بهگونهای متفاوت از متون تبلیغاتی، احساسات آنان را درگیر کند. یک داستان برند خلاقانه و واقعی، به سرعت اعتماد مخاطبان را جلب کرده و پتانسیل بالایی برای وایرال شدن دارد.