
کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی، طراحی یک استراتژی بازاریابی است که یک پیام خاص را به مخاطب می دهد. شرکتها در کمپین های تبلیغاتی خود اهداف ارتباطی و بازاریابی خود هستند، اهدافی از قبیل: ایجاد و یا افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و سهم بازار، بهبود ارتباط خود با مخاطبان در یک بازار خاص و …
کمپین تبلیغاتی، دارای پیام های منسجم تبلیغاتی هستند که ماهیت مشابهی دارند که از طریق رسانه های مختلفی در یک بازه زمانی مشخص و ثابت به مخاطبان ارسال می شود. کمپین های تبلیغاتی به رشد کسب وکار کمک میکنند.
بدون تبلیغات نمیتوان در یک گستره جغرافیایی خود را معرفی کنید، از خدمات خود بگویید، محصول خود را تبلیغ کنید و مشتریان جدید جذب کنید و سهم بازار خود را گسترش دهید. کمپین های تبلیغاتی می توانند به برندها کمک کنند تا بهترین استراتژی و موثر ترین تاکتیک های اتخاذ شده خود را برای بازار هدف خود نمایش دهند و آنها را پیاده سازی کنند.
از طرفی دیگر، شرکت ها با هر کمپین تبلیغاتی جدید ، به نوعی با تجربه تر می شوند زیرا نیاز های مخاطبان خود را دقیق تر بدست می آورند، اشکالات خود را پیدا می کنند که در انتها منجر به بهبود نگرش و طراحی کمپین های تبلیغاتی در دوره های دیگر خواهد شد.
اهداف کمپین تبلیغاتی
معرفی محصول جدید
جذب مشتریان جدید
افزایش آگاهی از برند
ارائه یک ارزش پیشنهادی منحصر به فرد
تشویق مخاطبان برای تغییر دادن برند مصرفی
ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید
بازگردانی مشتریان به برند و …
انواع کمپین تبلیغاتی
صاحبان کسب و کار از ضرورت برگزاری کمپین های تبلیغاتی آگاه هستند و همیشه در تلاش اند در بازه های زمانی مختلف و در مکان های مورد هدف برند ، به انجام تبلیغات متفاوت می پردازند.
کمپین های تبلیغاتی متناسب با اهداف شرکت ها می تواند متفاوت باشد گاهی برای شناساندن نام برند و کسب مشتریان جدید در بازار هدف، گاهی برای اطلاع رسانی درباره یک محصول جدید و گاهی در قالب جشنواره های ارتقا فروش. این وظیفه مدیران بازاریابی است که متناسب با اهداف تجاری برند ، کمپین های تبلیغاتی خاصی را انتخاب کنند. از طرفی دیگر، کمپین های تبلیغاتی موفق، نه تنها اهداف درست و دقیق دارند بلکه پلتفرم مناسبی را برای ارسال پیام تبلیغاتی خود به مخاطب انتخاب می کنند.

اجزا کمپین تبلیغاتی
هدف: آیا محصول جدید در بازار وارد کرده اید؟ به دنبال نفوذ در بازار جدید هستید؟ به دنبال افزایش فروش خود و اجرای ارتقا فروش در بازارهای فعلی هستید؟
اینها نمونه ای از اهداف متفاوت بازاریابی است که میتواند در کمپین های تبلیغاتی مورد اهمیت قرار گیرد.
پیشنهاد: در هر کمپین تبلیغاتی، ارائه یک پیشنهاد جذاب و چشمگیر می تواند به اثربخشی کمپین کمک کند.
مخاطب: آیا برای مشتریان فعلی تبلیغ می کنید یا در تلاش برای جذب افراد جدید هستید؟ مخاطب هدف کمپین تبلیغاتی شما بر همه چیز از هدف گرفته تا پیامرسانی آن تاثیر خواهد گذاشت.
پیام کمپین تبلیغاتی: تصمیم گیری برای یک پیام واضح و یکسان و همچنین پایبندی به آن در طول کمپین تبلیغاتی، یک ضرورت است که در موفقیت کمپین بسیار تاثیر گذار است.
مراحل طراحی یک کمپین تبلیغاتی
تحقیقات بازاریابی : اولین قدم انجام تحقیقات بازار برای محصولی ک باید تبلیغ شود.
شناخت مخاطبان هدف: مخاطبان هدف، کسانی که محصول را میخرند یا از خدمات استفاده میکنند باید به طور دقیق شناخته شوند .
تنظیم بودجه کمپین تبلیغاتی: این مرحله از کمپین تبلیغاتی، با درنظر گرفتن تمامی عوامل مانند: نوع رسانه، نحوه نمایش در کانال های مختلف ارتباطی، هزینه طراحی و … انجام می شود .
تصمیم گیری برای محتوا کمپین تبلیغاتی متناسب با هدف: محتوا ی کمپین تبلیغاتی باید مشابه یا تقریبا مشابه باشند، استفاده از رنگ ها ، طرح ها، زبان مورد استفاده ، صدای تبلیغ ، شعار کمپین تبلیغاتی ، نحوه ارسال پیام و… در اتاق فکر بررسی و درباره آن تصمیم گیری می شود.
انتخاب رسانه: رسانه یا تعداد رسانه های انتخاب شده در یک کمپین تبلیغاتی باید به طوری باشد که پیام کمپین به دست مخاطب برسد.
زمان بندی رسانه: زمان بندی کمپین یکی از ارکان مهم در کمپین های تبلیغاتی است، باید به طور دقیق انجام شود تا آگهی در زمان درست و مناسب برای مشتریان هدف، قابل مشاهده و دیدن باشد.
کمپین تبلیغاتی 360 درجه
یک کمپین خلاقانه و کامل است که تعداد بسیار زیادی از رسانه ها و ابزارهای بازاریابی را با یک هدف و یک پیام به کار میگیرد یکی از مهمترین اهداف در کمپین تبلیغاتی 360 درجه برقراری ارتباط با مشتری است . این کمپین باعث هم افزایی در انتقال پیام به مخاطبان می شود .
با استفاده از سیستم هوشمند تبلیغات می تواند تعرفه های کمپین و در نتیجه هزینه کمپین های تبلیغاتی را بهینه سازد که این امر موجب کاهش هزینه های شرکت ها در حوزه تبلیغات می گردد.